Background Image
Especificacions
Dificultat:dificil Desnivell:440m Durada:3h
Al poble d’Arties comença al Vall de Valarties. Els seus prats verds contrasten amb els boscos de coníferes i l’imposant Tuc de Montarto… una ruta que ens portarà al Lac de Restanca.

Les restes d’edificacions o túnels que es troben són de les obres iniciades en els anys 40 per concentrar l’aigua a la central hidroelèctrica de Valarties. Una obra d’espectaculars dimensions amb preses i 19km de túnels i galeries que comuniquen els llacs de la conca de Valarties i les veïnes de Colomèrs i Saboredo.

L’itinerari és un inici al senderisme d’alta muntanya entre escarpats cims, canchales i llacs.

És part del camí de pujada al Montardo, alternant boscos d’avet i de pi negre esquitxat d’algun serval de caçadors o saüc vermell.

També destaquen plantes com el rododèndron, que es vesteix de flors roses a l’inici de l’estiu, i el nabiu i els gerds com a fruit preferit de molts animals.

El rododèndron (rhododendron ferrugineum) produeix unes formes irregulars de color groguenc que es diuen “ganyes” i són com a tumors provocats per insectes, fongs o bacteris. És la defensa de la planta a la presència de l’intrús per aïllar l’atac.

L’ “oli de marmota” són les ganyes de rododèndron macerades en oli d’oliva. És un antirreumàtic i antiinflamatori eficaç.

Al bosc hi abunda la fauna com el senglar, el cabirol, el guillot i la marta. Fora d’aquest i a més altitud el més abundant és l’isard, competint amb les marmotes i, en menor nombre, els inquiets erminis.

L’isard és el mamífer característic de la Val d’Aran. Viu en alçàries compeses entre els 1.000 i 3.000m, i a l’hivern descendeix fins al límit superior del bosc, mentre que a l’estiu puja a buscar les pastures més tendres i els gelaters de neu.

S’inicia en Pontet de Rius, passada la cabana girem a l’esquerra tot seguint les marques del G-211. S’ascendeix per un sender irregular però definit que serpenteja per un frondós bosc de pins i avets.

Acabada la pujada hi ha una desviació. S’agafa el camí de la dreta i seguim guanyant alçària però més progressivament. Es divisa des d’allí la presa quan el bosc clareja i, finalment, s’arriba al Lac dera Restanca.

El refugi de la Restanca és en l’altre costat de la presa. Darrera d’aquest s’hi troben les escarpades Agulhes deth Montardo.

És molt recomanable arribar fins al Lac de Mar o Lac deth Cap deth Pòrt, tot consultant els guardes del refugi abans de començar aquestes excursions.

L’itinerari continua sense creuar la presa, el G-211 a la dreta remuntant un petit coll. El sendeix segueix la base del Tossal de Mar.

Hi ha un descens d’un centenar de metres per arribar a una vall on es veu el punt de sortida. Es remunta un canchal encara seguint les marques del GR i es flanqueja per les Raspes de Rius.

Allà on el camí s’apropa més al riu es deixa el GP per anar a la dreta a buscar el Barranc de Rius.

Passem el riu per sobre una llosa plana i es continua per un camí, de vegades ben marcat, d’altres desdibuixat per l’herba o les flors, descendint la Val de Rius.

Passada la Cabana de Rius les fites són més visibles portant-nos, finalment, al punt de partida.

Facilitats
Primavera Estiu Tardor Difícil Trekking
Cap opinió

Cal que estigueu identificats per deixar un comentari.

Contacta-hi ara
No teniu permís per registrar-vos

La reinicialització de la contrasenya s’enviarà al vostre email